sejarah

Sunnah Minum Air

.
.
.
assalamualaikum



Mungkin ada sebahagian yang sudah maklum akan perkara ini. Namun, untuk makluman berikut saya kongsikan sunnah Rasulullah ketika menikmati air minuman :



( Gambar sekadar hiasan )

1.  Memegang gelas menggunakan tangan kanan
2.  Membaca basmallah sebelum mula meneguk air
3.  Minum air dengan kiraan 3 nafas
4.  Minum dalam keadaan duduk (jika tiada tempat duduk, diharuskan berdiri)
5.  Elakkan bernafas dalam gelas (helakan nafas ke luar gelas)
6.  Jangan minum selepas melakukan aktiviti berat




p/s : menghabiskan baki minuman orang yang warak juga adalah digalakkan, untuk mendapat berkat. Selain itu, ia dikatakan juga mampu mengubati pelbagai penyakit :)



45 comments:

zati embong said...

mmg x d sngkal air mmg bnyak kebaikan kan?

aiEz said...

yg lain tu selalu amalkan..yg last no 6 tu dah letih sgt mesti minum jer terus...=..=

NeoBalanoCarpus said...

banyakkan minum air kosong yang bersih.:D

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Terima kasih utk perkongsian ini..^_^

amna said...

MISS.ZATI: sangat banyak. apa pun air la yang kita cari utk penawar

MR.AIEZ: sama la kita. kalau boleh mmg perlu dielakkan. sbb pas buat aktiviti jantung kita pump laju *kata lectrr la

MR.NEOBALANO: setuju! :)

SIS.LILY: sama-sama sis. hasil bacaan daripada orang lain juga ^^ sekadar berkongsi :)

Fara E's said...

thanks kak amna (:

khairul akmal bin azman said...

aah..minum slow2..


dun gelojoh2..

adwafarahin said...

err klu da penat yg no 6 tu mmg teguk je trus hehe :P

amna said...

DIK.FARA: sama2. kongsikan :)

MR.KHAIRUL: setuju. ambil masa :)

MISS.ADWA: sama la sayang. saya pun kadang tu langgar je. main ikut sedap :(

MissViVio said...

wah..nice. :)

Papa Mifz said...

nak ambik berkat gak la..:)

whitecappuccino said...

tq for sharing..perlu diamalkan..air kosong baik utk kesihatan.

Addin said...

air menyihatkan badan kita ! :D

khaifaiz said...

wah... byk khasiat minum air kosong ni kan...

sleeping_maniac90 said...

tq share hehehehe

jeBateja said...

den suka sambil menyelam minum air....ahakz

dill said...

minum air masak ye. bukan air bikarbonat ye adik2

dill.

amna said...

MISS.VIVIo: sharing the info :)

MR.PAMIFZ: huhu, minum lebih2 air ustaz ke apa ^^

MR.WHITE: sangat baik. penawar banyak penyakit atau masalah

amna said...

MISS.ADDIN: yeah, menyihat dan menyegarkan juga ^^

MR.KHAIFAIZ: banyak khasiat dan sama2 kita amalkan sunnah Rasulullah ni

amna said...

MR.SLEEPING: wc mr :)

MR.JEBATEJA: haik.. sambil minum sambil mengamal sunnah, alhamdulillah.. insyaAllah :)

MISS.DILL: baik sis. insyaAllah :)

budak penjara said...

sesama lah kita amalkan ajaran nabi s.a.w

amna said...

MR.BUDAK: insyaAllah, sama-sama kita :)

syaida farhana khaled said...

sunnah kekasih ALLAH
:)

amna said...

MISS.SYAIDA: role model umat islam akhir zaman :)

rara pinkmafia said...

yg 3 nafas tu mcm mana?xfaham

amna said...

MISS.RARA: 3 nafas tu lbih kurang 3 saat/3 teguk or telan air :)

shedameor said...

alhamdulillah. diamalkan :)

dwaty said...

thanx 4 the info...

amna said...

MISS.SHEDA: syukur, teruskan :)

MISS.DWATY: sama-sama :)

Asyila Zainuddin said...

yang lastu tu, payah sikit kot nk buat.. heee..

amna said...

MISS.ASYILA: buat selagi terdaya dan ikut kemampuan ^^

apik pehe said...

ader ni air kosong..huhu

amna said...

MR.APIK: jangan tengok je, minum yer :)

Umie Artoqiemie said...

indahnya sunnah Rasulullah..

aleen aiden said...

minum air dlm kiraan 3nafas tu alin xbrape paham.hu3

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

penah ditegur sebab minum berdiri..

skrg ni memang akan elakkan minum berdiri

=)

ain dzaya said...

tips minum air kosng..
erkk..
ain kosong pun jarang sentuh

dhiera said...

elak bernafas semasa minum, nanti tersedak.
ruang paru2 kita tak boleh ada benda lain selain udara. kalau bernafas masa minum air, air boleh masuk dalam paru2.

amna said...

MISS.UMIE: sangat indah.. tiada cacat celanya :')

MISS.ALEEN: Minum lebih kurang 3 saat gtu kot.. *tpi jgn bernafas pada cawan

MISS.GKSB: tapi kalau darurat tak da kerusi pun, diri jela.. x pun melutut kejap :)

MISS.AIN: sunnah Rasulullah. tak kirala air apa, tapi lebih baik air kosong ^^

MISS.DHIERA: terima kasih atas informasi awak. TQ :)))

ABU said...

satualgi info yg bagus.. kadng kita tahu.. cuma tak amalkan je..

amna said...

MR.ABU: setuju sangat, kadang tu dah tau tapi buat2nya terlupa.. tehe.. amna la tu~

Nurnajwa KZ said...

Yayyy, kte suka mnum air ;D

qlah said...

qlah tengah minum air ni , jum minum sama2 <3

iMBobo said...

minum byk air boleh jadikan kulit cantik :)

amna said...

DIK.NAJWA: elok sangat tu dik. nak2 zaman tgh belajar ni..

MISS.QLAH: nom3. cantek! ^^

MR.BOBO: setuju! :)