sejarah

Puasa & 4K

..


Assalamualaikum


Alhamdulillah, bersempena hari pertama berpuasa, IPGKPT telah
menganjurkan program Ihya' Ramadhan bersamaan perhimpunan bulanan.
Antara pengisian program ini adalah sesi ceramah berkaitan amalan puasa.
 Ceramah telah disampaikan oleh Prof. Madya Dr. Harlina Harliza Hj. Siraj




 PUASA  &  KESIHATAN


Menahan diri daripada sesuatu yang membatalkan puasa
dengan niat sengaja, dan diwajibkan ke atas individu yang berkuasa
dari terbit fajar hingga terbenam matahari hari tersebut.



1.  Puasa & kesihatan emosi
* Keyakinan kepada Allah meningkat
* Mengukuhkan kebergantungan kepada Allah
* Mengingatkan manusia agar mendampingi Allah
* Mendidik manusia agar tidak mudah putus asa


2.  Puasa dan kesihatan fizikal
* Menyegarkan tubuh badan
* Merehatkan organ-organ dan otot
* Mengubati beberapa jenis penyakit (pantang)
* Membentuk disiplin pemakanan dan gaya hidup sihat


3.  Puasa dan kesihatan Reproduksi
* Membina hubungan persefahaman yang lebih utut
 * Meningkatkan kualiti hubungan seksual suami isteri
* Mengawal nafsu syahwat dalam batasan yang dibolehkan


4. Puasa dan kesihatan sosial
* Mengelakkan penindasan antara manusia
* Merapatkan hubungan antara jiran dan rakan sekerja
 * Mengutamakan orang yang lebih kurang bernasib baik
* Pekerjaan berjalan lancar dan mengikut etika dan syariah
  


" ...amalan berpuasa akan dapat meningkatkan kualiti kesihatan secara
keseluruhannya. Oleh demikian, perbanyakan amalan dan ibadah kerna setiap
darinya akan digandakan ganjaran oleh Allah SWT. InsyaAllah, wasalam.. " 



p/s : jangan lupa niat puasa esok, buat yang belum niat puasa sebulan tu.. ^^
 

33 comments:

sobri yaacob said...

tips yg bgus..
byak kbaikan puasan yg kita x tahu....
tq 4 shring..

slmat myambuat bulan ramddan :)

Maii Yusre said...

Suka entry cam gini..
Kak amna.. pernah dengar pasal dukhan tak..maii ada baca tau pasal puasa & dukhan ni..puasa boleh meningkatkan immuniti dalam badan..dukhan ni berlaku dlm bulan ramadan..so orang islam yang berpuasa akan terselamat dari bencana ni.. waallahu alam :D

amna said...

ASSALAMUALAIKUM WBT :)


MR. SOBRI YAACOB : alhamdulillah, hanya dengan cara ni je mampu berkongsi. selamat juga ^^

ADIK MAII YUSRE : terima kasih, dik. dukhan? first time dengar ni. takpe, jp g google sat. jangan tinggal tarawih ye. selagi boleh kita jangan miss ^^

TERIMA KASIH SINGGAH, BW THEN ^^

Cik Diana said...

WOw.. byk hikmah nyer nieyh.. pape pown slmat berpuasa.. ;)

sya hassan said...

stuju sgt dgn entri neh.. smmgnya dgan berpuasa mcm2 ibadah blh kita blh buat... tido pon menjdi slh stu ibdah.. yg pntg smoga kita diizinknnya dipermudahkan segala urusan sepanjg Ramadhan ini.. aminn :)

amna said...

CIK DIANA : selamat juga awak. ttg blackmore tu nnti saya inform ye. tq

MISS SYA HASSAN : insyaAllah.. :) terima kasih singgah

.izzati liyana. said...

selamat berpuasa dan beramal. thanks for sharing. :)

aiEz said...

himmah disebalik ramadhan dan puasa...banyak manfaatnya kepada kita,jadi tak mo ngelat2 puasa,hee..;)

cik sakdi said...

amna, takot kalu mse buke mencekik bukan main. dah xpantang,. hehe

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Thx for sharing..
Bgitu indahnye bulan ramadhankan.. ^_^

laskar pelangi said...

sokong entry nie=)

laskar pelangi said...

sokong sangat=)

sha my heart said...

pesanan yg baik..

selamat menjalani ibadah puasa.

Abang Stalker said...

:) alhamdulillah..da sehr berpuasa,2kali ke masjid tuk terawih.

chemay said...

puasa banyak kebaikan kan?
sebab tuh orang islam kena puasa.
:)

syrupmasin said...

wahhh..bagus info nih..thanx share :)

ILA HonEyBuNNy said...

salam ramdhan..

tips yang berguna...thanks...;-)

amna said...

TERIMA KASIH SEMUA :)

alhamdulillah, tahniah kepada yang berjaya puasa hari ini. esok kita sambung lagi sehari na.. ^^

Blogwalking sat g :)

qlah said...

salam sis .

selamat menyambut bulan ramadhan .
semoga tahun ini lebih baik dari tahun2 sebelumnya :)

muhamad hanif said...

apa yang Allah fardu kan keatas hambanya tuu banyk kelebihan tertentu kan =)

rara pinkmafia said...

xsabar nk buka.

WidadCutieyGirlZ StorY said...

salam ramdhan

aleen aiden said...

malam mula2 lupa jugakla sekejap niat puasa.macam mane boleh terbace niat hadas besar xtaula.muahaha

ciknabil-a said...

selamat berpuasa. :)

rindu cik belog. hehe..

zulhilmi.tempoyak said...

InsyaAllah Ramadhan kali ni lebih bermakna. ;')

dwaty said...

penddek kata...
puasa baik tuk kesihatan...

Mr.Thinker@Ali said...

Salam ramadhan. :)

Ini tips berguna. nak buat rujukan. Terima kasih atas perkongsian ini. :D

Papa Mifz said...

info yg menarik....
mmg berpuasa nih bagus untuk kesihatan...di akui byk oleh pakar2 kesihatan....

selamat berpuasa....;)

Aisyah Aina said...

ni yang makin semangat nak puasa penuh..kalau boleh la :D

amna said...

Assalamualaikum WBT

MISS QLAH : selamat menyambut bulan barakah. miss cik qlah, lama tak singgah blog ^^

MR. MUHD. HANIF : sangat tepat.. apa pun yang ditentukan mesti ada hikmahnya. baik ujian atau kejayaan ^^

MISS RARA : selamat berbuka untuk hari ke3 nih ^^

MISS WIDAD : salam ramdhan, kawan. tahniah untuk segmen teka amna tu. pm kt fb eh.. ^^



sambungan...

amna said...

MISS ALEEN : la, pulak niat gtunya. takpe, pasni beringat lagi ^^

CIK NABIL-A : selamat berpuasa juga. miss miss miss :)

MR. ZULHILMI : insyaAllah, amin ^^

MISS DWATY : yup, btul tu. kesihatan lak bawa kebahagiaan ^^

MR. PAPA MIFZ : huhuhu.. just sharing ^^

DIK AISYAH : insyaAllah, amin.. ^^


TERIMA KASIH, WALKING AFTER NEXT ENTRY ^^ salam ramadhan..

shahjiehan said...

rasa cam kenal je dr harlina ni... org jim rasanya

amna said...

MR. JIEHAN : dr.harlina banyak keluar di tv dan tulis dalam majalah ^^ jim tu apa ya ? maaf..
Selamat Berbuka :)