sejarah

Pertolongan Cemas Strok/Angin Ahmar

.
,
Assalamualaikum



INFO
Serangan strok akan menyebabkan darah di seluruh tubuh mengalir
kencang menuju ke pembuluh darah di otak. Akibatnya, pembuluh darah
tidak akan dapat menahan rintangan tersebut lalu pecah sedikit demi
sedikit dan terjadilah STROK atau ANGIN AHMAR !! 



  Teknik-teknik berikut akan dapat membantu pesakit awal :


 Memastikan pesakit berada di tempat asal dia jatuh
Proses pemindahan sebenarnya akan mempercepatkan
berlakunya pemecahan pembuluh darah halus di otak pesakit.
Cukup sekadar beri keselesaan dan mengelak kecederaan lain



Mengeluarkan Darah Pada Hujung Jari
Mengambil jarun suntik atau jarum jahit yang tajam dan bersih
*sterilkan jarum terlebih dahulu (elak jangkitan)
Lakukan TUKUSAN 1cm pada 10 hujung jari tangan pesakit
sehingga setiap satunya mengeluarkan 1 titisan darah.
*picit jari sekiranya darah masih tidak dapat keluar
InsyaAllah, 10 minit kemudian pesakit akan kembali sedar.



Mengeluarkan Darah Pada Hujung Cuping Telinga
Sekiranya mulut pesakit nampak senget, mencong atau tidak normal,
pembantu disarankan menarik telinga pesakit ke atas sehingga merah.
Seterusnya, lakukan TUSUKAN pada bawah cuping telinga pesakit
sehingga mengeluarkan darah sebanyak 2 titik pada setiap bahagian.
*InsyaAllah, dalam beberapa minit, mulut pesakit kembali normal
 

BAWA PESAKIT KE HOSPITAL DALAM KADAR SEGERA


p/s : kalau la saya tahu teknik ini sejak dulu lagi, mungkin akan
dapat membantu arwah nenek ketika dia jatuh di bilik air dulu :'(

DARSITA edited

47 comments:

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Thx for sharing.. ^_^

ZWAN SABRI said...

mengeluarkan darah tula macam yang tak brapa nak sampai ati nak buat.. HUHU

MySuaraBlog: Jin Islam Puasa Tak?

aiEz said...

amna,ilmu manfaat..trima kasih,bnda mcm ni sy pn xtahu..trima ksih sgt..ilmu ni

ejulz said...

kalo baca mmg senang.. tapi bila kita berada di situasi sebenar.. teragak2 nak buat.. jd takut..

zEri sAfEerA said...

hurm,,, tengs utk info bguna. pnah tgok tknik dlm 1 cite korea dulu tp x ingat tajuk. hee

merahitujambu said...

nice entry...terima kasih info/=)

amna said...

Assalamualaikum :)
salam ramadhan ke-4

SIS LILY : welcome, kak. menambah pengetahuan kita semua ^^

MR. ZWAN : tapi kita kena yakin. InsyaAllah, dengan izin Allah ^^

MR. EJULZ : sebab tu orang kata teori senang berbanding apabila disuruh praktikkan. tapi terpulang kepada kita.. rela ke kita lihat orang tersayang menderita atas kelalaian kita ketika tu :'(

MISS ZERI : oh, best tu.. kalau amna tahu teknik ni dulu mungkin boleh inform pada mak abah buat pada nenek dulu :(

MISS MERAH ITU JAMBU : sama-sama. menambah pengetahuan kita semua, InsyaAllah berguna ^^

Terima Kasih Singgah.
Blogwalking after keluar entry baru ^^

shahjiehan said...

arwah opah sj pon stroke.... 5 tahun menderita stroke... Ya allah, amponkan dosa2 arwah opahku... aminnn!

shahjiehan said...

arwah opah sj pon stroke.... 5 tahun menderita stroke... Ya allah, amponkan dosa2 arwah opahku... aminnn!

shahjiehan said...

arwah opah sj pon stroke.... 5 tahun menderita stroke... Ya allah, amponkan dosa2 arwah opahku... aminnn!

shedameor said...

gud info :)

ILA HonEyBuNNy said...

terima kasih jugak bagi info neh...

kalau ada org sakit strok depan ila..ila cuba bantu..harap2 ingt apa di baca neh sbb kdg2 dah tercemas habis lupa apa nak wat n tlg..hehe

iMBobo said...

baugus info ni! tak pernah tahu sebelum ni..thanks! :)

amna said...

Assalamualaikum :)

MR. JIEHAN : arwah nenek 11 tahun. amin.. sama la dengan nenek amna . insyaAllah..

MISS SHEDA : sharing is caring ^^

MISS ILA : insyaAllah.. ada rezeki dapat tolong.. semoga Allah permudahkan urusan kita ^^

MR. BOBO : sama2. sharing is caring ^^

Selamat Berbuka, semua :)

Cik Diana said...

Allah lebih sygkan arwah nenek tuh.. sabar yea.. bykn berdOa utk arwah.. :)

cik sakdi said...

hai. ooo tq bg info. takot gak kan tetibe kalu ade org kene strok depan kite. huhu

teyn teyn said...

nice sharing :)

syrupmasin said...

waahh..bagus entry nih..bole tolong2 org :)

amna said...

As'salam :)

CIK DIANA : betul tu, redhakan pemergiannya :') al-fatihah

CIK SAKDI, MISS TEYN & MR. SYRUP : sharing is caring.. huhuhu.. sama2 tmbh pgthuan :)

Mr.Thinker@Ali said...

curi ilmu nak share dekat FB. :)

khaifaiz said...

mcm tkt plak nk cucuk2 ngan jarum tu.. aku pun tkt jarum ni

Abang Stalker said...

trm ksh amna. :) sgt2 berguna tips ni.insyaAllah..klu ada yg gn kn kaedah ni,awk dpt pahala.


psst*jgn diratapi lg,da mmg ajal.rela kn hati..:)

Bella Bell said...

oo.. saya pun baru tahu.. tQ dear untuk info berguna ni :)


^^

amna said...

Assalamualaikum. salam ramadahan ke-5 :)

MR. KHAIFAIZ : huhuhu.. abaikan ketakutan tu ^^''

ABANG STALKER : wc wc wc

MISS BELLA BELL : wc wc wc

BW bila masuk entry baru ye. maaf ^^

say to easy=) said...

thnks 4 da info :)

muhamad hanif said...

Oh,

kalau tau teknik ni dulu, mungkin saya dah lupa. TERIMAKASIH YAA..!!

amna said...

MISS EASY : wc wc :) selamat berpuasa

MR. M.HANIF : huhu, sama-sama :)

saya bukan tomato said...

jgn kesal dgn benda dah jadi oke amna .. ada hikmahnya .. :)

apik pehe said...

owhhh..ader cara dia upenyer...

aleen aiden said...

woah..in4 nih sgt berguna kpd mereka yg ade strok atau kpd sesiapa yg mengenali pesakit strok.huhuh

schaze zainn said...

thanks for sharing :)

waktu sekolah dulu schaze join st.john ambulance.

schaze cume reti buat cpr je..kehkeh

Aisyah Aina said...

mungkin satu hari nanti boleh guna untuk tolong orang :D

amna said...

As'salam :)

MR. APIK : semoga Allah mempermudahkan urusan kita bila berhadapan dengan situasi tak dijangka :)

MISS ALEEN : tapi ini untuk pesakit yang menunjukkan tanda2 awal tau.. kalau dh kena strok tu ada cara lain.

MISS SCHAZE : cpr? wah.. tekanan 30 tanpa henti.. letih sangat masa bljr aritu :P

ADIK AISYAH : insyaAllah, moga Allah mempermudahkan urusan kita semua :)

BW THEN :) masalah screen. next entry lambat sikit :(

armouris said...

lagi info tentang angin ahmar di SIHAT SELALU - Minyak Zaitun Kurangkan Risiko Angin Ahmar

Ayie said...

tawakal, jangan lupa..
nice entry.. ^^

**apasal ayat komen teman nih skema habis..?? =.='' hahaha

Niena Pengembara Ilahi said...

lama xsinggah sini.. apa khabar, sihat ke :D


SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN.. :D

Niena Pengembara Ilahi said...

lama xsinggah sini.. apa khabar, sihat ke :D


SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN.. :D

zulhilmi.tempoyak said...

tima kaseh cekgu. cekgu bz ek skrg..??hmm...

amna said...

MIS ARMORIS : thanks.. singgah ke sana kemudian ye :)

MR. AYIE : InsyaAllah.. tq. skema sgt ke? ntah, sejak2 msuk maktab ni cmni jadinya.. trainer katakan ^^

SIS NIENA : sama la. singgah selalu. bw kemudian ye ^^ tq

MR. ZUL : sikit la. ntah, skrg dh malas nk main fb lagik ><''

BW THEN. TQ singgah :)

Papa Mifz said...

tq coz sudi info penting nih...

wife papa mifz staff nurse tapi dio x pernah lak share info nih....hehe

amna said...

MR. PA.MIFZ : sama-sama. kongsikan bersama. dengar pun drpd lecturer, then surf kt intrnt jumpa ^^

.izzati liyana. said...

jangan sedih..setiap yang berlaku pasti ada yg tersirat di sebaliknya.. :)

amna said...

MISS IZZATI : insyaAllah :) al-fatihah..

qlah said...

salam sis .
sedih membacanya . huhu .. takziah ye .

takpe2, setiap yg berlkau ad hikmahnye .

amna said...

MISS QLAH : thanks, dik.. semoga rohnya dicucuri rahmat Allah SWT

airul_chobits said...

wah, bagusnye info ni..airul pon x tau tntg ni..huhu..thanx 4 the info =)

amna said...

CIKGU AIRUL : sama2. share share share ^^