sejarah

Etika Berzikir

assalamualaikum


Belek-belek Al-Mathurat tadi terbaca info menarik
so, apa tunggu lagi bak sini kongsi-kongsikan dengan anda semua
info ini telah dipetik daripada buku terbitan Telaga Biru, mengenai...

ZIKRULLAH

Zikir hanya dilakukan oleh orang bijak dan sedar
Dengan mengingati Allah dan mengkaji segala ayat-ayat (tanda-tanda)
kekuasaan-Nya, mereka memahami kedudukan mereka di sisi Allah.
Ketahui peranan mereka sebaga hamba di Bumi.
Zikir berkesan adalah yang diserap pada hati hingga
Memberikan kesan mendalam melalui perilakunya.




" Dan sebutlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah
diri serta dengan perasaan takut dan dengan tidak pula
menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang.
Dan janganlah engkau tergolong daripada orang yang lalai "
{ Surah al-A'raf 7:205 }



Etika Berzikir




Khusyuk
Dibaca dengan sopan
Memahami makna dan terkesan pada hati

Pelihara Suara
Dialunkan dengan nada rendah (dis-annoying)
Membantu hati untuk khusyuk pada zikir yang dilafazkan

Merendahkan Diri
Tidak menjerit-jerit / teriak
Isi hati dengan perasaan rendah diri
Penuh pengharapan

Bersih Pakaian & Tempat
Baca dalam keadaan bersih diri, pakaian & tempat
Sebaiknya dalam keadaan berwuduk

Seiring Dengan Jemaah
Tidak baca terlalu laju atau perlahan
Jika lewat, ikut jemaah lain & tampung zikir tertinggal
setelah zikir berjemaah selesai dibacakan





p/s : Baki 14 hari lagi kita akan memasuki bulan Ramadhan
Sebagai persiapan menghadapi bulan Berkat ini, ayuh kita
semua perkayakan diri dengan amal ibadah sebagai persediaan awal :)


29 comments:

mykhalis said...

selalu pasang dan baca sekali kat YT masa dodoikan baby

Maii Yusre said...

Selamat menyambut ramadan yang bakal tiba :D

amna said...

MR. KHALIS : alhamdulillah.. bertuah anak yang dizikirkan ^.^

MISS MAII : selamat juga. sama2 kita tingkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Dia :')

ciknabil-a said...

tak sabar rasanya nak smbut bulan ramadhan. hee.. :)

ciknabil-a said...

tak sabar rasanya nak smbut bulan ramadhan. hee.. :)

amna said...

CIK NABILA : alhamdulillah. sama-sama kita sedia fizikal dan mental untuk harungi bulan akan datang ^^

NzA said...

cikgu suka brzikir semasa drive tiap2 pagi...tenang je masa tu......

schaze zainn said...

Selamat Menyambut Ramadhan :)

p/s: amalan zikir org ckp dpt mengelakkan penyakit lupa.

sha my heart said...

rajinnya dia baca ayat suci..

perkongsiaan yg baik =)

ILA HonEyBuNNy said...

dah dekat ramadhan...

xsabar jugak menanti bulan ramadhan...;-)

jom berzikir...thanks info..;)

Abang Stalker said...

thanks amna.. :)


ank buah abg klu nk tdo dia akn tdo sdri tp mst psg zikir2 atau bacaan yasin.baby lg,7bulan. :)

alhamdulillah..thanks info.

amna said...

CIKGU NZA : alhamdulillah.. betul la "zikir penawar hati" :)

MISS SCHAZE : selamat juga awak.. paling best, kalau kita hayati insyaAllah akan disayangi Nya


MISS SHA : selamat menyambut bulan ramadhan :')

MISS ILA : selamat juga miss ila :)

TERIMA KASIH. BW THEN ^^

amna said...

MR. STALKER : alahai, bestnya.. mesti seloroh hati bila dengar zikir tu. good baby good ^^

Niena Pengembara Ilahi said...

:) syukran jazilan

xlma lgi dh nk ramadhan ye

amna said...

MISS NIENA : aah. dah tinggal bbrapa hari je lagi :) selamat menyambut ramadhan nnati ^^

shahjiehan said...

dah lama x baca mathurat.... hehe.. thanks amna, tlg igtkan shah

amna said...

MR. SHAHJIEHAN : sama-sama mr.shah :)

WidadCutieyGirlZ StorY said...

like22 ;)

apik pehe said...

betol2..amala ibadah sangat penting

tomato said...

ramadan kali ni mmg eksaited sgt nk sambut .. ^^

mekaseh atas peringatan tu amna ^^

najmi^^ said...

berlalulah sudah ramadhan~ sebulan berpuasa~ kini syawal kita rayakan~


^^

muhamad hanif said...

nice sharing ,

i loikee ;)

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Thx for info..
Insyaalah..
sama2 kita amalkan..^_^

bunga said...

Alhamdulillah..entri yang bagus..

Cik Aish said...

14 hari lagi ea...seronoknya nak tgu ramadhan! harap2 dapat la tingkatkan lagi amal kt kan.. insyallah..:)

Papa Mifz said...

x brp lama lagi je ramadhan kan...
thanks coz buat entry nih...saling ingat mengingati...:)

amna said...

WIDAD : salam ramadhan :) first puasa di tempat baru dgn kerja baru la dad. take care fren ^^

MR. APIK : sama-sama kita tingkatkan amalan ada kini :')

TOMATO : alhamdulillah.. x lama lagi dah ni..

NAJMI : rejab syaaban RAMADHAN then syawal ^^

MR. M.HANIF : WC. shared info

SIS LILY : wc. hust sharing :)

MISS BUNGA : :) sama-sama kita beringat. salam ramadhan ^^

CIK AISH : alhamdulillah. tunggu penuh kesabaran. sama2 kita tingkatkan :]

MR. PAMIFZ : alhamdulillah. sama2 kita semua. tarawih3 :)

TERIMA KASIH. BW THEN ^^

aiEz said...

terima kasih perkongsian n peringatan..moga kita saling berpesan2..

*tak sabar rasanya ramadhan..;)

amna said...

MR. AIEZ : sama2. saling kita mengingat akan kealpaan selama ini :')